SŁOWNIK BIOGRAFICZNY

Żołnierzy 2 Korpusu Polskiego



Drukuj
http://indeks2kp.pl/wp-content/uploads/2020/08/nopic.jpg

Konrad Tom wł.Runowiecki


9 kwietnia 1887r. – 9 lub 13 sierpnia 1957r.
IMIĘ: Konrad
NAZWISKO: Tom wł.Runowiecki
IMIĘ OJCA:
IMIĘ MATKI:
NAZWISKO RODOWE MATKI:
DATA URODZENIA: 9 kwietnia 1887r.
MIEJSCE URODZENIA: Warszawa
DATA ŚMIERCI: 9 lub 13 sierpnia 1957r.
MIEJSCE ŚMIERCI: Los Angeles
MIEJSCE POCHÓWKU: Cmentarz Hillside Memorial Park-Culver City .Kalifornia USA
ŻYCIE PRZED II WOJNĄ ŚWIATOWĄ

Urodził się w bogatej żydowskiej rodzinie handlowców Kusevetzów.Zmienił nazwisko.
Ukończył szkołę handlową Zgromadzenia Kupców w Warszawie.Nigdy jednak nie wykonywał wyuczonego zawodu.
Na początku zainteresował się dziennikarstwem, jednak w 1909r. rozpoczął naukę aktorstwa w Szkole Aplikacyjnej przy warszawskim KOnserwatorium, poprzedniczce Państwowego Instytutu Sztuki Teatralnej.
Rozpoczął wspólpracę z Arnoldem Szyfmanem.Był autorem wielu tekstów piosenek.
Nawiązał współpracę z Jerzym Boczkowskim.Współpracowali ze sobą przez całe dwudziestolecie międzywojenne.
W 1910r. wystąpował jako aktor w Płocku,Lublinie, Ciechocinku, aż wreszcie na scenie teatrzyku łódzkiego Bi-Ba-Bo.
Powrócił także do zawodu dziennikarza.W latach 1909-1914 jego artykuły publikowane były w „Gazecie łódzkiej” i „Nowym Kurierze łódzkim”, a także redagowanym przez niego „Tygodniu Smiechu”.
Do zawodu artysty powrócił w 1914r.- Teatr Komedia ul.Chmielna w Warszawie, zaś w 1915r. był konferansjerem teatrzyku Miraż.W tym czasie jako reżyser przygotowywał przedstawienia w Teatrze Nowoczesnym przy ul.Jasnej oraz w kabarecie „Chochoł- Ogród Bagatela.
Od 1917 do 1918r.- członek zespołu kabaretu Czarny Kot.
W okresie 1919-1925 występował w Wodewilu Stańczyk oraz w teatrze Nowości.
W/w stolica zawdzięcza powstanie pierwszej rewii naśladującej Casino de Paris.
Latem 1924r.- w Teatrze Nowości wyreżyserował pierwszą warszawską rewię w „paryskim stylu”- „Pigman Szaleje”.
W 1925r. z Andrzejem Włastem stworzył teatr rewiowy „Perskie Oko”.Z teatrem tym współpracował przez dwa sezony.
Od 1928r.znalazł się w zespole „Qui pro Quo”.
W pózniejszych latach – aktor, konferansjer-reżyser Bandy,Reksa, Cyganerii, Cyrulika Warszawskiego.
Był autorem librett jednoaktowych operetek.
Największy szlagier – Madame Loulou ma szyk dessous.
Znał kilka języków wśród ludzi teatru uznawany za erudytę.
L.Szchiller zaprosił go do wykładania sztuki interpretacji piosenki w Państ.Instytucie Sztuki Teatralnej.

LOSY W CZASIE II WOJNY ŚWIATOWEJ (PRZED WSTĄPIENIEM DO ARMII ANDERSA)

Po wybuchu II wojny światowej znalazł się we Lwowie, gdzie był kierownikiem, reżyserem i aktorem polskiego lwowskiego Państwowego Teatru Miniatur.

PRZEBIEG SŁUŻBY W ARMII ANDERSA

W 1941r.jako aktor występował w zespole działającym przy Armii Polskiej w ZSRR, a od 1942r. wraz z Armią gen.Andersa wyruszył na Bliski Wschód.Jako członek zespołu teatralnego armii gen.Andersa przeszedł szlak bojowy wiodący przez Bliski Wschód do Włoch.

LOSY POWOJENNE

Po zakończeniu wojny zamieszkał w Stanach Zjednoczonych w Los Angeles.
Ph wytwórniach filmowych i stacjach telewizyjnych.
Ostatnie lata życia klepał biedę.
Władze komunistyczne w 1948r. odebrały mu polskie obywatelstwo.
Zył w ubóstwie.

POSIADANE ODZNACZENIA
MIEJSCE ZAMIESZKANIA PO WOJNIE
INNE INFORMACJE (NP DOTYCZĄCE RODZINY, ITP)

żona Zula Pogorzelska-ślub w 1922r.zmarła 10 lutego 1936r. pochowana na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie.

ŹRÓDŁO DANYCH BIOGRAFICZNYCH

archiwum Fundacji Znaki Pamięci
Słownik biograficzny teatru polskiego”
Ludwik Sempoliński „Wielcy artyści małych scen” -Warszawa 1968
Stanisław Kotowicz -„Wspomnienia”
Mieczysła Fogg – ” Od palanta do belcanta” Warszawa, 1971.

SKANY / FOTOGRAFIE
OPIS ZAŁĄCZONYCH MATERIAŁÓW


AllEscortAllEscort